Han kallar sig Esmeralda: slut recension !SPOILERS!

Hej!

Nu har vi läst ut boken Han kallar sig Esmeralda och jag ska nu ge en recension om boken.

Själv tyckte jag att boken var rätt långtråkig. Det fanns stunder då den var spännande och man vilje fortsätta läsa men de stunderna var korta och bleknade snabbt bort.

Jag gillade inte hur boken inte blev spännande förrän ungefär sida 170, dvs: när Selenas film las ut (inklusive alla konsekvenserna av det för henne). Det som var mest spännande var slutet men jag gillade inte hur det var så kort och gick så snabbt. Boken var hela tiden långsam och tog verkligen sin tid med att berätta och förklara allt (det är därför jag tyckte den var långtråkig) men sen när slutet kom så bara chop-chop och så var boken slut.              (Nog med det nu)

Vi skulle också skriva om vad vi trodde bokens budskap var. Jag tror att budskapet med boken var att visa hur allvarligt det är med sexuella trakasserier och att vi ska vara försiktiga med vilka vi chattar med online. I vårt boksamtal pratade vi också om varför Fannys delar var så grova och själv tror jag att Ritta redan hade planerat i förväg att Selena skulle fly nästan direkt och behövde en annan karaktär som visade hur hemskt och allvarligt det är att bli kidnappad och sexuellt trakasserad.

Vi skulle också hitta kopplingar till att boken utspelades under vår tid (2000-2018). Jag hittade vissa slangord t.ex: vadårå och tja. Jag hittade också förkortningar t.ex: btw (by the way), irl (in real life), idk (I don’t know), och nvm (nevermind).

/De Jay

Ps: Hej Ritta Jacobsson. Om du har tänkt att göra en uppföljare till Han kallar sig Esmeralda, så tycker jag att den skulle kunna bli riktigt bra om den utspelade sig efter att kidnapparen kom ut ur fängelset (på ena eller andra sättet) och handlade om att han ville hämnas på Selena och Magne. Det skulle ge den mer action och förhoppningsvis bli mindre långtråkig.

Författare: De Jay

Hej!